PLATO
( 427-347 B.C )
១- ជីវប្រវត្តិ
ប្លាតុង ជាទស្សនវិទូក្រិចបូរាណម្នាក់
និងជាអ្នកបង្កើតឲ្យមាននិកាយទស្សនវិជ្ជានៃទស្សនៈនិយម Idealism ដែលជានិច្ចកាលមានការប្រឈមមុខទៅនិងទស្សនវិជ្ជាបែបរូបធាតុនិយម ។
ប្លាតុងកើតនៅក្នុងបូរីអាថែន និងស្លាប់ទៅវិញក៏នៅទីនោះដែរ ។ឈ្មោះដើមរបស់លោក គឺ
អារីស្តូក្លេស ( Armistices ) .តែដោយប្លាតុងមានមាឌធំពេក ទើបគេហៅថា លោក ប្លាតុង
ដែលតមាភាសាក្រិច ប្លាតុង មានន័យថា ធំសំបើម ។ លោកកើតតចំពេលដែលអាថែន
ទើបតែធ្វើសង្គ្រាមជាមួយស្បាត បាន ៤ ឆ្នាំ ( The Peloponnesian War 431 – 404
B.C ) ។ ប្លាតុង រីកធំធាត់ក្នុងសង្គ្រាមស៊ីវិល
និងធំពេញវ័យនៅពេលដែលសង្គ្រាមត្រូវបានបញ្ចប់ ។ លោកសិក្សានៅអាថែនតាំងពីនៅកុមារភាពមកម្ល៉េះ
។ លុះបានអាយុ២០ឆ្នាំ លោកបានក្លាយជាសិស្សរបស់សូក្រាត ។
ឪពុករបស់ប្លាតុង ( ឈ្មោះអារីស្តូន Arston ) ជាម្ចាស់ទាសកររនៅអេហ្ស៊ីនដែលមានកំណើតក្នុងរាជវង្សកូដ្រ
(Codre ) ដែលត្រូវជារាជវង្សចុងក្រោយនៅអាថែន ។ ម្តាយរបស់លោក ឈ្មោះ Periction កើតក្នុងត្រកូលអ្នកបង្កើតច្បាប់ជាកូនស្រីរបស់លោកសូឡូន Solon ដែលជាបុគ្គិកម្នាក់ ដែលជាបុគ្គលម្នាក់
ក្នុងចំណោមបណ្ឌិតដ៏ឆ្នើម ទាំង ៧ រូប។
ប្លាតុងជាទស្សវីទូម្នាក់
ក្នុងចំណោមទស្សនវិទូដំបូងៗនានាជាច្រើន
ដែលបានយកចិត្តទុកដាក់សិក្សាទៅលើភិនភាគលក្ខណៈនៃទំរង់នយោបាយ ។ ឥទ្ធិពល
នៃសង្គ្រាមបានជះទៅលើទស្សនវិជ្ជានយោបាយប្លាតុងយ៉ាង
ពិសេសពីសំណាក់ឥទ្ធិពលនៃវណ្ណៈម្ចាស់ទាសករអភិជនតែម្តង ។
ប៉ុន្តែនៅពេលដែលវណ្ណៈម្ចាស់ទាសករប្រជាធិបតេយ្យទទួលបានជោគជ័យ
និងក្រោយពេលដេលកាត់ទោសប្រហារជីវិតសូក្រាត ប្លាតុងបាននីរទេសខ្លួនចាកចេញ
ពីអាថែនទៅរស់នៅក្រុងមេហ្កា ក្នុងតំបន់ភាគខាងត្បូងនៃប្រទេសអ៊ីតាលីក្នុងឆ្នាំ
៣៨៨មុន គ.ស ហើយឌីយ៉ុង ( Dion ) ដែលត្រូវជាបងថ្លៃរបស់ព្រះអង្គម្ចាស់ដេនីសទី
១ បានឃុបឃិតគ្នាធ្វើឲ្យមានឥទ្ធិពលអាក្រក់ដល់នយោបាយរបស់ព្រះអង្គ ។ព្រះអង្គ
ដេនីសបានប្រគល់ប្លាតុងទៅឲ្យមន្ត្រីម្នាក់នៅស្ប៉ាត ។
ប្លាតុងត្រូវបានគេដាក់លក់នៅទីផ្សារ ក្នុងរូបភាពជាឧបករណ៍ចេះនិយាយ ។
ពេលនោះប្លាតុងបានក្លាយទៅជាមនុស្សគ្មានសេរីភាព និងមានតម្លៃស្មើនឹងទាសករ។ជាភ័ព្វសំណាងល្អ
ប្លាតុងបានអ្នកមានម្នាក់បានទិញសេរីភាព ជូន ហើយអោយវិលត្រឡប់មកអាថេនវិញ។ មកដល់អាថែន ក្នុងឆ្នាំ 387 មុនគ.ស (ឯកសារខ្លះៗថា នៅឆ្នាំ 387 មុនគ.ស) ប្លាតុងបានបង្កើត សាលាបង្រៀនទស្សនវិជ្ជាមួយ ដែលមានឈ្មោះថា
អាកាដេមី (Academy)។ អាចនិយាយបានថា អាកាដេមី ជាសាកលវិទ្យាល័យដំបូងគេបង្អស់នៅអឺរ៉ុប។ លោក
ធ្វើការនៅទីនោះ ប្រហែល២០ឆ្នាំ។
នៅឆ្នាំ ៣៦៦-៣៦៥ មុនគ.ស ប្លាតុងបានធ្វើដំណើរទៅកាន់ស៊ីរ៉ាគូស (Syracuse) តាមសេចក្តីអញ្ជើញរបស់ឌីយ៉ុង
គឺនៅពេលដែលស្តេចដេនីសទី ២បានសោយរាជ្យ បន្ទាប់ពីស្តេចទី ១។
ប៉ុន្តែប្លាតុងមិនស្មោះត្រង់ចំពោះព្រះអង្គ
ដោយបានរួមគំនិតជាមួយឌីយ៉ុងដែលមិនពេញចិត្តនឹងនយោបាយផ្តាច់ការរបស់ព្រះអង្គ។
តែដោយផែនការមិនបានសំរេច ទើបប្លាតុងត្រុវបញ្ជូនអោយត្រឡប់មកអាថែនវិញ។
ឯឌីយ៉ុងត្រូវបានបណ្តេញចេញ ពីរាជវាំង។
នៅឆ្នាំ ៣៦១ មុនគ.ស
ប្លាតុងបានធ្វើដំណើរទៅស៊ីរ៉ាគូសជាលើកទី៣ តាមសេចក្តី អញ្ជើញរបស់ព្រះអង្គផ្ទាល់។
នៅឆ្នាំ ៣៦០ មុនគ.ស លោកបានត្រឡប់មកអាថែនវិញ
ហើយបានធ្វើការនៅក្នុងអាកាដេមីរហូតដល់អវសន្តនៃជីវិត។ ទស្សនៈនយោបាយរបស់
ប្លាតុងមិនសូវទទួលជោគជ័យប៉ុន្មានទេ។
ទស្សនៈនយោបាយរបស់ Plato ផ្តោតទៅលើរដ្ឋ នយោបាយ និង ច្បាប់។
ធាតុទាំងនេះជាកត្តាជំរញអោយ មានភាពអាស្រ័យយ៉ាងខ្លាំងលើបញ្ហាធ្វើអោយមានភាពធាតុ
ប្រសើរសំបូរសប្បាយនិង សុភមង្គលជូនប្រជាជន
និងកាត់បន្ថយនូវវិបត្តិដែលតែងតែកើតឡើងជាប្រចាំក្នុងជីវភាពរស់នៅនិយាយឲ្យខ្លីជួយសំរាលបន្ទុក
និងធ្វើឲ្យសង្គម ទាំងមូលស្ថិតក្នុងស្ថេរភាពទាំងផ្នែកសេដ្ឋកិច្ច ទាំងផ្នែកនយោបាយ
។ល។ លោក Plato ព្យាយាមដោះស្រាយរាល់បញ្ហាទាំងឡាយដែលគេតែងតែជួបប្រទះ ក្នុងរដ្ឋ
ក្នុងសង្គមក៏ដូចក្នុងជីវភាពរស់នៅផងដែរ ដោយប្រើវីធីមួយគឺ បង្កើតរដ្ឋគំរូ មួយ
ដែលមានមេដឹកនាំប្រកបដោយគំនិតស្នេហាជាតិ មានសុភវិនិច្ឆ័យ ។
២- មូលដ្ឋានទស្សនវីជ្ជារបស់ប្លាតុង
Plato ជាសិស្សរបស់សូក្រាត
។ យោងតាមទស្សនវិជ្ជារបស់ប្លាតុងពិភពលោកកើតឡើង ដោយធាតុពីរយ៉ាង គឺ ពិភសច្ចៈ ( Aidosov) និងរូបធាតុ (Pragn) .។ ពិភសច្ចៈ មិនសំដៅទៅលើរចនាសសម្ព័ន្ធ គំនិត
នោះទេប៉ុន្តែវាជាគំរូរូធាតុដែលសំដែងបង្ហាញនូវភាពជាក់ស្តែង ។ ចំណែក រូបធាតុវិញ
នៅក្នុង ដំណើរវិត្តិន៍របស់ខ្លួនគ្មានសច្ចៈភាពទេ ។ Plato
បានបង្ហាញ ថាគ្មានរូបធាតុណា
មួយមិនប្រែប្រួលបាត់បង់
នូវស្ថានភាពដើមរបស់វាទេគឺមានតែភាពប្រែប្រួលទេដែលមិនប្រែប្រួល ។ គឹមានតែ
ពិភពសច្ចៈទេ ដែលមានសច្ចៈភាពមិនប្រែប្រួល
ចំណែករូបធាតុនៅមានលក្ខណៈស្រពិចស្រពិលមិនមាន សច្ចៈភាពវាមិនឆ្លើយតប
ទៅនឹងសភាពលក្ខណៈខាងក្រៅខ្លួនរបស់គ្រប់ពេលវេលានោះឡើយ ។
៣- រដ្ឋគំរូ
លោក Plato បានធ្វើការប្រៀបធៀបរវាងរបបនយោបាយនៃទំរង់
គ្រប់គ្រងរដ្ឋដែលមានលក្ខណៈមិនគ្រប់គ្រាន់ជាច្រើនដូចជាទំរង Timocray, Oligarchy និង Democracy ទំរង់ទាំងបីនេះ Plato ឲ្យឈ្មោះថាជាទំម្រង់អាក្រក់
គ្មានស្ថេរភាព ហើយទីបំផុតក្លាយទៅជា Tyigarchy ។
អត្ថន័យរដ្ឋគំរូរបស់លោក
Plato បានង្ហាញឲ្យនូវផាពយុត្តិធម៌ក្នុងការដឹកនាំដោយជ្រើរើសយកអ្នកទស្សនវិទូដ៏វៃឆ្លាតពីព្រោះចំណេះដឹងពិតប្រាកដ
ហើយនឹងចិត្តសាងកុលសចំពោះអ្នកដ៏ទៃមានតែជំពូកមនុស្សប្រភេទនេះទេ ដែលបានធ្វើសម្បទាន ។
តួអង្គដែលតំណាងឲ្យរដ្ឋគំរូរបស់លោក Plato ជាអ្នកធ្វើការក្នុង
Plato ។ នៅក្នុងគំនិតនយោបាយផ្ទាល់របស់ Plato ពាក្យសង្គម និង រដ្ឋ រលាយចូលគ្នាក្នុងបូរី ។ Plato មានជំនឿថា
គ្រប់បុគ្គលទាំងអស់ពុំមានវត្តមាន ចំណេះដឹងទូទៅលំទូលាយពិតប្រាកដទេ ហេតុដូច្នេះហើយបានជាពួកគេយកចិត្តទុកដាក់គោរពតាមបុគ្គលតែមួយនាក់ក្តី
ឬរដ្ឋ ។
វណ្ណៈខ្ពស់បំផុតដែលកំពុងកាន់អំណាច
ពុំត្រូវអនុញ្ញាត្តិឲ្យមាននូវករណីលើកលែងឡើយ
ឬករណីចាំបាច់ឡើយគឺត្រូវធ្វើការបូជាជីវិតដើម្បីរដ្ឋ ដើម្បីវឌ្ឍនភាពរសប់រដ្ឋ ។
ពលរដ្ឋទាំងអស់ត្រូវផ្សារសាច់ឈាមរលាយចូលក្នុងរដ្ឋហើយរដ្ឋ
ក៏កើតឡើងដោយសារតែពលរដ្ឋផងដែរ។ ដូចច្នេះពុំអាចអ្នកណាម្នាក់ក្នុងរដ្ឋមាន
សុភមង្គលតែឯកឯងបានទេ ហើយអ្បកដទៃទៀតរស់លើគំនរទូក្ឋ និងស្ទឹង ទឹកភ្នែក
បានន័យថាពលរដ្ឋទាំងអស់ក្នុងប្រទេសត្រូវតែមានសុភពមង្គលដូចគ្នាៗ
។នៅក្នុងទ្រឹស្តីនយោបាយ លោក Plato និយាយថាងាយស្រួលបង្ហាញឲ្យឃើញនូវគំនិតផ្តាច់ការទាំងឡាយដែលពុំអាចធ្វើការបិទបាំងនៃជំរៅអត្ថបទរបស់វា ហើយមិនមានការពិតបាកយល់ទេ
ព្រោះវាជមូលដ្ឋានសុខុមាលភាពរបស់រដ្ឋ ។
តាមទស្សនៈរបស់
ប្លាតុង ការសិក្សាវិទ្យាសាស្រ្ដ ជាការស្វែងរកពិភពសច្ចៈភាព (ទស្សនៈ)
ហើយមិនភូតភរ ដូចជាលក្ខណៈ (រូបធាតុ) ទេ ។
បន្ទាប់ពីបានបញ្ជាប់ការសិក្សានូវមុខវិជ្ជាទាំង អស់នេះ យុវវ័យមានការចេះដឹង
និងប្រកបដោយ សិលធម៌នោះអាចចាប់ផ្ដើមរៀបចំខ្លួន ដើម្បី
ដើរតួជាមេដឹកនាំកាជជែកពិភាក្សា បន្ទាប់សិក្សាទស្សនៈវជ្ជាដែលជាប្រភពដើមនៃរាល់
ប្រពន្ធចំនេះដឹង ។ នៅចុងកម្មវិធីសិក្សា
ពួកគេត្រូវតែងតាំងអោយមានមុខងារជាបុគ្គលិករដ្ឋទេ លុះត្រាតែមានវ័យចាប់ពី ៥០
ឆ្នាំឡើងទៅស្គាល់នូវទស្សនៈដែលជឿនលឿន និង មានការ សម្របសម្រួលនឹង
ទទូលនូវបទពិសោធន៍ជាច្រើនអំពីរដ្ឋ គឺនៅពេលនោះគេមានលក្ខណៈ សម្បត្ដិ
ពេញលេញក្លាយជាមេដឹកនាំរដ្ឋពិតប្រាកដ ។ បើតាមទស្សនៈរដ្ឋពិតប្រាកដ ។ បើតាម ទស្សនៈរបស់ ប្លាតុង ទិសដៅរបស់ ដែល ប្លាតុង គិតថាជា
រដ្ឋគំរូ គឺត្រូវជួយផ្គត់ផ្គង់ជាអតិបរិមា
ដល់ដង្វាស់ខាតក្នុងជីវិតប្រជាពលរដ្ឋ ទាំងសំភារៈទាំងស្មារតី ។ ស្ថានភាពនៃជីវិត
នេះហើយ ដែលគេបានគិតទទួលយកនៅក្នុងសម័យបុរេក្រិច និង រ៉ូម ។
ដូច្នេះរដ្ឋគំរូរបស់
ប្លាតុង ត្រូវតែអាស្រ័យនិងការបែងចែកជាក្រុមប្រកបដោយគុណធម៌ ទាំង៤ យ៉ាង
គឺចំណេះដឹងជ្រៅជ្រះ សេចក្ដីក្លាហាន វិចារណញ្ញាណ និង យុត្ដិធម៌ ។
-
ចំណេះដឹងជ្រៅជ្រះដែលក្នុងចំនោមជាអ្នកបំពេញនូវនាទីជាអ្នកដឹកនាំរដ្ឋ
។
-
សេចក្ដីក្លាហានដែលជាគុណសម្បត្ដិរបស់ទាហានតួនាទីជាអ្នកការពារ
។
-
ទីបី និងទិបួន វចារណញ្ញាណ និង យុត្ដិធម៌
ជាគុណធម៌ដែលមានគ្រប់រដ្ឋទាំងអស់ នៅក្នុងរដ្ឋគំរូ ។
ប្លាតុងបានអះអាងថា
ការបែងចែកឋានានុក្រមសង្គមបែបនេះ គឺដើម្បីឱ្យជំហររបស់រដ្ឋ រឹងមាំ ។
លោកមិនអនុញ្ញាតឱ្យមានការផ្លាស់ប្ដូរស្រទាប់វណ្ណៈរបស់ខ្លួន ពីទាបនៅខ្ពស់ឡើយ ហើយថែមទាំងចាត់ទុកថា ជាបទឧក្រិដ្ឋទៀតផង ។
លោកតំរូវអោយមនុស្សម្នាក់ៗត្រូវតែបំពេញ កិច្ចការណា
ដែលខ្លួនមានតំាងពីធម្មជាតិមក ។ លោកបានបញ្ជាក់ថា ធ្វើកិច្ចការរបស់ខ្លួន
ហើយមិនលូកដៃចូលក្នុងកិច្ចការរបស់អ្នកដ៏ទៃ មានន័យថា យុត្ដិធម៌ ។
យុត្ដិធម៌របស់ប្លាតុង ឋិតនៅត្រង់ទទួលស្គាល់ថា
មានវិសមភាពសង្គមមានការចែកមនុស្ស អោយចេញជាមនុស្សថ្នាក់លើ
និងមនុស្សថ្នាក់ក្រោមតាំងពីកំណើត ។ ដើម្បីពង្រឹងគំនិតអភិជន
នាធិបតេយ្យរបស់ខ្លួនរបស់ខ្លួន ប្លាតុងបានស្នើឱ្យបណ្ដុះគំនិតទេវកថា
របស់រដ្ឋទាំងអស់អោយ មានជំនឿថា អាទិទេពបានស្លសំលលោហៈលាយបញ្ចូលទៅក្នុងព្រលឹងរបស់មនុស្សនូវបំបែក
តូចៗនៃលោហៈ ។ នៅក្នុងព្រលឹងមនុស្សមួយចំនួនដែលពោពេញទៅដោយទេព្យកោសល្យ
ក្នុងាការដឹកនាំ ព្រោះលោហៈនៅក្នុងព្រលឹង របស់គេសុទ្ធិតែ ជាលោហៈមានតម្លៃ ដោយសា
តែអាទិទេពបានស្លមានដាក់ឱ្យ ពួកទាំងនោះ ។ ចំណែកនៅក្នុងព្រលឹងពួកអ្នកជំនូញការឱ្យ
អ្នកដឹងនាំទាំងនោះវិញ អាទិពេទបានស្ល សំរិទ្ធដាក់ឱ្យ ។ នៅក្នុងព្រលឹងសិល្បករ
កសិករ អាទិទេពបានស្លដែក និងទង់ដែងដាក់ឱ្យ ។
ប្រសិនបើពួកប្រភេទមនុស្សស្រទាប់ក្រោមមាន កូនកើតមកដោយនាំយកជាមួយនូវសញ្ញាណសម្គាល់ថា
មានធាតុលោហៈមានតំលៃនោះ គេ
អាចអនុញ្ញាតិឱ្យកូននោះផ្លាស់ទីតាំងពីស្រទាប់ទាបមកស្រទាប់ខ្ពស់បាន អាស្រ័យទៅនឹង
គំនិតផ្ដួចផ្ដើមរបស់អ្នកដឹកនាំ (ស្ដេច-ទស្សនៈវិទូ) ។
តាមទស្សនៈរបស់
ប្លាតុង ការសិក្សាវិទ្យាសាស្រ្ដ ជាការស្វែងរកពិភពសច្ចៈភាព (ទស្សនៈ)
ហើយមិនភូតភរ ដូចជាលក្ខណៈ (រូបធាតុ) ទេ ។
បន្ទាប់ពីបានបញ្ជាប់ការសិក្សានូវមុខវិជ្ជាទាំង អស់នេះ យុវវ័យមានការចេះដឹង
និងប្រកបដោយ សិលធម៌នោះអាចចាប់ផ្ដើមរៀបចំខ្លួន ដើម្បី
ដើរតួជាមេដឹកនាំកាជជែកពិភាក្សា បន្ទាប់សិក្សាទស្សនៈវជ្ជាដែលជាប្រភពដើមនៃរាល់
ប្រពន្ធចំនេះដឹង ។ នៅចុងកម្មវិធីសិក្សា
ពួកគេត្រូវតែងតាំងអោយមានមុខងារជាបុគ្គលិករដ្ឋទេ លុះត្រាតែមានវ័យចាប់ពី ៥០
ឆ្នាំឡើងទៅស្គាល់នូវទស្សនៈដែលជឿនលឿន និង មានការ សម្របសម្រួលនឹង
ទទូលនូវបទពិសោធន៍ជាច្រើនអំពីរដ្ឋ គឺនៅពេលនោះគេមានលក្ខណៈ សម្បត្ដិ
ពេញលេញក្លាយជាមេដឹកនាំរដ្ឋពិតប្រាកដ ។ បើតាមទស្សនៈរដ្ឋពិតប្រាកដ ។ បើតាម ទស្សនៈរបស់ ប្លាតុង ទិសដៅរបស់ ដែល ប្លាតុង គិតថាជា
រដ្ឋគំរូ គឺត្រូវជួយផ្គត់ផ្គង់ជាអតិបរិមា
ដល់ដង្វាស់ខាតក្នុងជីវិតប្រជាពលរដ្ឋ ទាំងសំភារៈទាំងស្មារតី ។ ស្ថានភាពនៃជីវិត
នេះហើយ ដែលគេបានគិតទទួលយកនៅក្នុងសម័យបុរេក្រិច និង រ៉ូម ។
ដូច្នេះរដ្ឋគំរូរបស់
ប្លាតុង ត្រូវតែអាស្រ័យនិងការបែងចែកជាក្រុមប្រកបដោយគុណធម៌ ទាំង៤ យ៉ាង
គឺចំណេះដឹងជ្រៅជ្រះ សេចក្ដីក្លាហាន វិចារណញ្ញាណ និង យុត្ដិធម៌ ។
-
ចំណេះដឹងជ្រៅជ្រះដែលក្នុងចំនោមជាអ្នកបំពេញនូវនាទីជាអ្នកដឹកនាំរដ្ឋ
។
-
សេចក្ដីក្លាហានដែលជាគុណសម្បត្ដិរបស់ទាហានតួនាទីជាអ្នកការពារ
។
-
ទីបី និងទិបួន វចារណញ្ញាណ និង យុត្ដិធម៌
ជាគុណធម៌ដែលមានគ្រប់រដ្ឋទាំងអស់ នៅក្នុងរដ្ឋគំរូ ។
ប្លាតុងបានអះអាងថា
ការបែងចែកឋានានុក្រមសង្គមបែបនេះ គឺដើម្បីឱ្យជំហររបស់រដ្ឋ រឹងមាំ ។
លោកមិនអនុញ្ញាតឱ្យមានការផ្លាស់ប្ដូរស្រទាប់វណ្ណៈរបស់ខ្លួន ពីទាបនៅខ្ពស់ឡើយ ហើយថែមទាំងចាត់ទុកថា ជាបទឧក្រិដ្ឋទៀតផង ។
លោកតំរូវអោយមនុស្សម្នាក់ៗត្រូវតែបំពេញ កិច្ចការណា ដែលខ្លួនមានតំាងពីធម្មជាតិមក
។ លោកបានបញ្ជាក់ថា ធ្វើកិច្ចការរបស់ខ្លួន ហើយមិនលូកដៃចូលក្នុងកិច្ចការរបស់អ្នកដ៏ទៃ
មានន័យថា យុត្ដិធម៌ ។
យុត្ដិធម៌របស់ប្លាតុង ឋិតនៅត្រង់ទទួលស្គាល់ថា
មានវិសមភាពសង្គមមានការចែកមនុស្ស អោយចេញជាមនុស្សថ្នាក់លើ
និងមនុស្សថ្នាក់ក្រោមតាំងពីកំណើត ។ ដើម្បីពង្រឹងគំនិតអភិជន
នាធិបតេយ្យរបស់ខ្លួនរបស់ខ្លួន ប្លាតុងបានស្នើឱ្យបណ្ដុះគំនិតទេវកថា
របស់រដ្ឋទាំងអស់អោយ មានជំនឿថា
អាទិទេពបានស្លសំលលោហៈលាយបញ្ចូលទៅក្នុងព្រលឹងរបស់មនុស្សនូវបំបែក តូចៗនៃលោហៈ ។
នៅក្នុងព្រលឹងមនុស្សមួយចំនួនដែលពោពេញទៅដោយទេព្យកោសល្យ ក្នុងាការដឹកនាំ
ព្រោះលោហៈនៅក្នុងព្រលឹង របស់គេសុទ្ធិតែ ជាលោហៈមានតម្លៃ ដោយសា
តែអាទិទេពបានស្លមានដាក់ឱ្យ ពួកទាំងនោះ ។ ចំណែកនៅក្នុងព្រលឹងពួកអ្នកជំនូញការឱ្យ
អ្នកដឹងនាំទាំងនោះវិញ អាទិពេទបានស្ល សំរិទ្ធដាក់ឱ្យ ។ នៅក្នុងព្រលឹងសិល្បករ
កសិករ អាទិទេពបានស្លដែក និងទង់ដែងដាក់ឱ្យ ។ ប្រសិនបើពួកប្រភេទមនុស្សស្រទាប់ក្រោមមាន
កូនកើតមកដោយនាំយកជាមួយនូវសញ្ញាណសម្គាល់ថា មានធាតុលោហៈមានតំលៃនោះ គេ
អាចអនុញ្ញាតិឱ្យកូននោះផ្លាស់ទីតាំងពីស្រទាប់ទាបមកស្រទាប់ខ្ពស់បាន អាស្រ័យទៅនឹង
គំនិតផ្ដួចផ្ដើមរបស់អ្នកដឹកនាំ (ស្ដេច-ទស្សនៈវិទូ) ។
ទន្ទឹមនឹងនេះ
គួរតែធ្វើ្កការកត់សម្គាល់ផងដែរ នៅក្នុងសំណេរស្នាដៃរដ្ឋគំរូរបស់ ប្លាតុង
គេសង្កេតឃើញមានការផ្សព្វផ្សាយនូវទេវកថាបុរេក្រិច ស្ដីអំពីមនុស្ស៥ ជំនាន់ដែលស្ថិតនៅ
ក្នុងកំណាព្យរបស់កវី Gesioda "ពលកម្ម និង ពេលវេលា" ។ ទីមួយ
ឬ ជាសតវត្សមាស គឺជា ជំនាន់មនុស្សដែលទទួលបាននូវអ្វីជាគំរូ ។ នៅក្នុងជំនាន់នោះគេមានគុណធម៌គ្រប់បែបយ៉ាង
ទាំងអស់ ហើយស្ថិតក្នុងការដឹកនាំនៃរបបរាជានិយម ។ ជំនាន់ក្រោយៗ មកបានចាប់ផ្ដើម
ឃ្លាតចេញពីដំណាក់កាលសតវត្សមាសដែលជាតំណាក់កាល បានកាត់ផ្ដាច់នូវគុណធម៌ទាំង
អស់ពីសង្គម ។ ទេវកថានេះត្រូវនឹងស្នាដៃរបស់ ប្លាតុង ដែលនិយាយអំពីរបបនយោបាយ និង រចនាសម្ព័ន្ធដឹកនាំដោយរបបរាជានិយម
និងអភិជនាធិបតេយ្យបានបាត់បង់នូវស្ថានសួគ៌ របស់ខ្លួន ។
ប្លាតុង បានបង្ហាញនូវគោលការជាពិភពទស្សនៈនៅក្នុងអតីតកាល ដែលទស្សនៈវិទូមើល ឃើញគំរូនយោបាយដ៏ល្អរបស់ខ្លួន
ហើយលោកប្លាតុងបានបែងចែកនូវទ្រង់ទ្រាយដឹកនាំដោយ បានសន្មត់ដូចតទៅៈ
·
Monarchy
(គឺមានភាពត្រឹមត្រូវ)
គូរនឹង Aristocracy (គឺមានវិចារណញ្ញាណ)។
·
Timocracy
(គឺគ្មានគុណធម៌)
គូរនឹង Aristocracy (គឺមាន ភាពខ្វះខាត មិនគ្រប់ ជ្រុងជ្រោយ)
។
·
Democracy
(គឺអនាធិបតេយ្យ)
គូរនិង Tyranny (គឺមានអពមង្គល)
ប្លាតុង បានចាត់ទុករបបរាជានិយម និង
អភិជនាធិបតេយ្យជារបបនយោបាយដឹកនាំល្អ ប្រសើ
ជាងគេដែលមានយុត្ដិធម៌ជាកន្លែង ដែលមេដឹកនាំទាំងអស់គ្នាព្រួយបារម្ភអំពីភាព រុងរឿង
របស់រដ្ឋ ដែលជាលក្ខណៈត្រឹមត្រូវ និងជាគំរូ ។ របបអភិជនាធិបតេយ្យ គឺជាការដឹកនាំប្រកប
ដោយគុណធម៌ និងវ័យឆ្លាត ។ នៅក្នុងគោលការណ៍ទ្រង់ទ្រាយនៃរចនាសម្ព័នដឹកនាំបែបនេះ គឺមានសមភាពតាំងពីកំណើតម្លេះ ។
ប្លាតុងបានអះអាងថាសមភាពពីកំណើតបង្ខំឱ្យមានច្បាប់ សមភាពសម្រាប់ទាំងអស់គ្នា
ដែលបានសរសេរទុកនៅក្នុងច្បាប់ និងជាកាតព្វកិច្ច សំរាប់ទាំង អស់គ្នាធ្វើសកម្មភាពចំពោះគ្នាទៅវិញទៅមក ក្នុងលក្ខខណ្ឌដ៏ប្រកបមួយ
គឺពោរពេញទៅដោយ កម្លាំង កិត្យានុភាព វិរភាព និងវិចារណញ្ញណ។
ទ្រង់ទ្រាយរចនាសម្ព័ន្ធដឹកនាំបួនទៀត
(Timocracy, Oligwarchy, Democracy, Tyranny) បានឃ្លាតចាកពីរដ្ឋគំរូ ។
និយាយឱ្យខ្លីទ្រង់ទ្រាយដឹកនាំទាំង ៤ ខាងលើ គឺជាការដឹកនាំ មួយ
បែបដែរដែលមេដឹកនាំមានការស្រលាញ់អាំណាចហួស ។
No comments:
Post a Comment